Informujemy, że ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. x
Śledź przesyłkę
Potrzebujesz pomocy?
Jeżeli mają Państwo jakieś pytania zapraszamy do kontaktu z naszymi konsultantami. kontakt

Trzy powody, dla których paczka może wrócić do nadawcy

Paczka niedoręczona to przesyłka, która nie zostaje odebrana przez adresata, a później przez nadawcę. Z punktu widzenia prawa pocztowego w innej sytuacji są przesyłki, które nie dotarły do adresata i ponownie trafiły w ręce nadawcy paczki. W pierwszym przypadku firma kurierska zyskuje prawo nad pakunkiem. Przesyłki, które ponownie trafiają w ręce nadawcy, dodatkowo obciążają go finansowo. Dlatego musisz poznać sytuacje, w których paczka wróci do Ciebie.

Zły adres odbiorcy

Wielokrotnie powtarza się, jak ważne jest dokładne sprawdzenie listu przewozowego przed przekazaniem go kurierowi. Wtedy można jeszcze szybko wyłapać potencjalne błędy i je naprawić. W przeciwnym razie może dojść do sytuacji, kiedy firma kurierska nie znajdzie w ogóle takiego adresu i odeśle paczkę. Czasem bywa tak, że przesyłka wiąże się z zupełnie innym państwem, niż te, które zostało określone w dowodzenie nadania.

Odmowa odebrania

Paczka może też wrócić do nadawcy, kiedy odbiorca nie wyrazi zgody, aby potwierdzić jej odbiór. Wiąże się to zarówno z przesyłką za pobraniem, jak i tą opłaconą przez nadawcę. Adresat nie musi podać żadnych powodów takiego stanu rzeczy. Kiedy chodzi o klienta, który zakupił towar i nie chce go odebrać, to trzeba wiedzieć, że można wymagać od niego odszkodowania za poniesione koszty.

Niedostępny adresat

Sytuacja, kiedy odbiorcy nie ma w domu, zdarza się najczęściej. Dlatego firmy kurierskie wprowadziły preawizację poprzez wysłanie SMS-a ze szczegółowym określeniem, kiedy kurier ma pojawić się z paczką. Jednak czasem to nadal zbyt mało. Trzeba liczyć się z tym, że kurier podejmie około dwóch prób dostarczenia, ale jeśli nie przyniesie to rezultatu, to zacznie działać w inny sposób.

Firmy kurierskie a nieodebrane paczki — czyli etapy działania firm, kiedy adresata nie ma w domu

Kiedy wiesz już, dlaczego paczka wraca do nadawcy, musisz też znać konkretne zasady funkcjonowania poszczególnych firm kurierskich. Wtedy będziesz wiedzieć, co dokładnie może stać się z Twoją paczką, kiedy nie zostanie odebrana przez odbiorcę.

Co robią firmy kurierskie, kiedy paczka nie zostanie odebrana przez adresata?

  • UPS — w przypadku tej firmy adresat ma do czynienia z aż trzema próbami doręczenia przesyłki. W tym czasie zarówno nadawca, jak i odbiorca zostają poinformowani o tym, że próba nie powiodła się i zostanie podjęta kolejna. Poza tym adresat może sam skontaktować się z firmą, aby znaleźć jakiś kompromis, dzięki któremu paczka trafi w jego ręce. Jeśli jednak nie będzie miało to miejsca, to dochodzi do sytuacji, kiedy przesyłka trafia do lokalnego punktu UPS. Według regulaminu tej firmy można odebrać tam swoją przesyłkę w ciągu pięciu dni. Później bezzwłocznie odsyła się paczkę do nadawcy, który obciążony jest wszystkimi dodatkowymi kosztami.
  • TNT — ta firma ma już zupełnie inne zasady postępowania z paczką, która nie zostaje odebrana przez adresata. TNT preferuje dokonanie dwukrotnej próby dostarczenia przesyłki. Jeśli w tym czasie nie przyniesie to żadnych efektów, podejmuje kolejne kroki. Na samym początku jest to po prostu kontakt z klientem, który zlecił wysłanie paczki. W ten sposób poszukuje się najlepszego rozwiązania. Jeśli nadawca odbierze telefon i zażąda zwrotu przesyłki, to tak się stanie. Jeśli jednak będzie on niedostępny, to firma sama nie zleci jej odesłania.. Po podjęciu kolejnych nieskutecznych prób dostarczenia przesyłki zostają podjęte bardziej radykalne kroki. Ich rezultatem będzie zlikwidowanie przesyłki.